Wij zijn een veiligheidscampagne gestart om meer bewustwording te creëren rondom risicovolle situaties. Deze campagne bestaat uit het maken van video’s waarin de slogans “Een ongeluk zit in een klein hoekje!”, “Die zag je niet aankomen!” en “Breek je nek voorzichtig” terugkomen.
Onveilig gedrag
Je kent het wel. Je zit in de auto en opeens licht je telefoon op. Je hebt een berichtje ontvangen. Uit nieuwsgierigheid pak je je telefoon erbij. Gevaarlijk! Toch doet meer dan de helft van de Nederlanders dit weleens.
Dit is niet het enige risicovolle gedrag dat wij vertonen. Uit haast zijn we vaak minder voorzichtig. We steken bijvoorbeeld alvast over, terwijl het zebrapad een paar meter verderop ligt, of we springen uit de machine, in plaats van er netjes uit te klimmen.
Vaak gaat het net goed. Je remt op tijd, of je grijpt jezelf nog vast wanneer je dreigt te vallen. Grappend worden er dingen geroepen als “Die zag je niet aankomen!” of “Breek je nek voorzichtig!” Maar het kan echt misgaan, want “Een ongeluk zit in een klein hoekje!”
Bewustwording
Gelukkig kunnen wij spreken van weinig tot geen ongevallen. Toch merken wij dergelijk risicovol gedrag op. Het doel van onze veiligheidscampagne is daarom het creëren van bewustwording rondom risicovol gedrag.
Om bewustwording te creëren zijn een aantal dingen belangrijk. Ten eerste moet de boodschap aankomen, zonder dat er weerstand ontstaat. Ten tweede moet de boodschap blijven hangen.
Dit willen wij bereiken door met elkaar video’s te maken. We hebben elkaar ten slotte nodig om er een veiligere werkplek van te maken!
Hoewel de video’s serieus zijn, is humor een belangrijk element. Ten slotte maken we gebruik van herhaling van de slogans:
- Breek je nek voorzichtig!
- Die zag je niet aankomen!
- Een ongeluk zit in een klein hoekje!
Dit zijn de drie pijlers van onze veiligheidscampagne. Ze staan voor risicovol gedrag dat wij op de werkvloer opmerken. Zo gebeurt het regelmatig dat er iemand (bijna) valt, struikelt of uitglijdt; zitten veel medewerkers op hun telefoon tijdens het besturen van een machine; en merken we dat risicovol gedrag gebagatelliseerd wordt, omdat het vaak goed gaat.
Bewust veilig
Naast een campagne hebben wij ook de bewust veilig pagina op de website. Deze pagina is opgericht voor ons personeel en voor onderaannemers. Hier kunnen zij de veiligheidsregels vinden, (bijna) ongevallen melden, toolboxen nog eens teruglezen en nu ook de video’s van de veiligheidscampagne bekijken.
We vinden het fijn om te merken dat de slogans na de start van deze campagne al direct gingen leven. Zo wordt er bij een moment van onoplettendheid “Die zag je niet aankomen” naar een collega geroepen. Dat is dus ook precies ons doel!